Etykieta to coś więcej niż tylko dobre maniery przy stole. Jest ona szczególne ważna w przypadku osób zajmujących się biznesem. Muszą one przede wszystkim wykazać się odpowiednim zachowaniem w stosunku do swoich potencjalnych klientów jak opisuje to w książce „The Essentials Of Business Etiquette” Barbara Pachter – znawczyni biznesowej etykiety. Oto 15 najważniejszych zasad, które według autorki znać powinien każdy profesjonalista.
Zawsze przedstawiajmy się pełnym imieniem i nazwiskiem
Podczas biznesowych spotkań należy pamiętać, by zawsze przedstawiać się pełnym imieniem i nazwiskiem oraz zwracać uwagę na to jak inni chcą, by do nich mówiono. Jeżeli imię jest zbyt trudne do wymowy (dla obcokrajowców), lepiej je zmienić lub używać krótszego - tak robią Azjaci.
Witając się stoimy
Postawa stojąca wyraża gotowość do nawiązana kontaktu. Jeżeli witając się z drugą osobą siedzimy możemy zostać zignorowani lub potraktowani jako osoby nieprofesjonalne.
Nie należy nadużywać słowa „dziękuję”
Podczas rozmowy nie należy nadużywać słowa „dziękuję”. Wystarczy, że powiemy go raz lub dwa w czasie konwersacji. W innym przypadku rozmówcy będą mieć wrażenie naszej bezradności.
Indywidualne podziękowania
Podziękowanie trzeba wysyłać w przeciągu 24 godzin od spotkania do wszystkich osób, które były zaangażowane w nasz projekt. Pisząc list musowo pamiętać, że dostarczenie go zajmie kilka dni. Jeżeli liczy się czas to zdecydowanie lepiej wysłać email.
Nigdy nie wysuwamy krzesła dla gościa
Otwieranie drzwi przed osobą zaproszoną jest jak najbardziej odpowiednie. Jeżeli chodzi o wysuwanie krzesła przy stoliku, to bez względu na płeć, nie powinniśmy tego robić.
Należy unikać zakładania nogi na nogę
Ta zasada obowiązuje zarówno mężczyzn jak i kobiety. Siedząc w taki sposób możemy rozpraszać. Po za tym siedzenie w tej pozycji jest niezdrowe dla naszego organizmu. Powoduje problemy w przepływie krwi i podnosi ciśnienie w żyłach.
Nie wskazujemy palcem
Podczas konwersacji należy wskazywać złączonymi palcami dłoni. W innym przypadku wyciągnięty palec będzie odebrany jako gest agresywny, a nawet zaczepny.
Pieczywo przy stoliku trzeba przełamać rękami
Nie należy przekrawać bułki nożem podczas biznesowych kolacji. Wystarczy przełamać ją na pół w rękach a następnie oderwać mniejszy kawałek i posmarować masłem.
Nie odstawiamy talerzy po skończonym posiłku
Po skończonym posiłku na biznesowej kolacji nie należy odstawiać czy składać talerzy. Pozwólmy obsłudze wykonywać ich pracę.
Pudełko „na wynos” - zdecydowanie nie po biznesowej kolacji
Pakowanie resztek ze stołu jest do przyjęcia podczas rodzinnego wyjścia do restauracji. Podczas obiadu lub kolacji z klientami załatwiamy ważne sprawy i interesy, nie skupiając się nad pozostałościami na naszych talerzach.
Zawracamy uwagę na to, co zamawiają nasi goście
Jeżeli nasi goście zamawiają starter lub deser należy zrobić to samo. Chodzi przede wszystkim o to, by nie czuli się niekomfortowo jedząc „samotnie” zamówione danie.
Należy znać podstawowe zasady nakrycia stołu
Po lewej stronie naszego talerza powinny znajdować się: sałatka, chleb, widelec, nóż i łyżka. Po prawej szklanka, kieliszki i wszelkie napoje. Łatwym sposobem na zapamiętanie odpowiedniej kolejności jest system BMW (bread, meal and water). Według niego chleb znajduje się po lewej stronie, posiłek na środku, woda z prawej.
Gospodarz powinien zapłacić za posiłki
Zapraszając klientów na kolację, jesteśmy zobowiązani do zapłaty za nią. Jeżeli płaci kobieta, a panowie chcą ją w tym wyręczyć zawsze może zasugerować, że rachunek ureguluje jej firma. Może także odejść od stołu i zapłacić rachunek z dala od gości. Jeżeli jednak mężczyzna upiera się przy zapłacie za kolację, kobieta powinna mu na to pozwolić, by uniknąć niezręcznej przepychanki.
Zwroty grzecznościowe
Decydując się na wyjście ze spotkania trzeba pamiętać o zwrotach takich jak: „Miło mi było pana/panią poznać”, „Miło mi się rozmawiało z państwem”. Pamiętajmy także, by przeprosić jeżeli wychodzimy do toalety lub po jedzenie.
MB