Hotele – jak przyznaje się gwiazdki?

12 Komentarzy
8 Zdjęć
Piątek, 27-07-2012

Oczekujecie wysokiego standardu w hotelu i chcecie mieć pewność, że wiecie czego spodziewać się po danym obiekcie podczas urlopu lub podróży biznesowej? Gwiazdki w nazwach hoteli pomogą, ale nie dadzą gwarancji. Jak są przyznawane i co oznaczają?

Niestety, ale system przyznawania gwiazdek nie jest ustandaryzowany i większość państw stosuje indywidualne systemy klasyfikacji. Są kraje w których skala sięga od 0 do 5 gwiazdek (np. Szwajcaria), a także takie, gdzie przyznaje się od 2 do 5 gwiazdek (np. Malta), albo nawet do 7 gwiazdek (Burj Al Arab, czyli Żagiel w Dubaju). W wielu krajach wymagania są różne, stąd najbezpieczniej jest korzystać z dużych sieci hotelowych, w których są utrzymywane identyczne standardy niezależnie od położenia geograficznego. Konsorcja hotelowe, w oparciu o kategorie hotelowe, rozgraniczają marki swoich obiektów.

Jak przyznaje się gwiazdki w Polsce?

W Polsce, decyzję o zaszeregowaniu hotelu do odpowiedniej kategorii, wydaje Marszałek Województwa (na podstawie art.38 ustawy o usługach turystycznych). Kontrola spełniania odpowiednich standardów przez hotele powierzana jest komisji składającej się z przedstawicieli oraz specjalistów z zakresu hotelarstwa wybranych przez Marszałka Województwa, a także nierzadko przez przedstawicieli Państwowej Straży Pożarnej albo Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Poddanie się kategoryzacji ma u nas charakter obowiązkowy (podobnie jest m.in. na Węgrzech, w Belgii, Holandii, Luksemburgu, Grecji, Włoszech, Hiszpanii). Są jednak kraje jak np. Austria, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, gdzie poddanie się klasyfikacji jest dobrowolne.

Co oznaczają gwiazdki?

Podajemy  opis w miarę ujednolicony klasyfikacji gwiazdek, ale warto pamiętać, że w zależności od kultury i położenia danego kraju możliwe są znaczne różnice. Na przykład standard „dużego” pokoju w hotelu w Japonii i USA będzie znacznie się różnił pomimo tej samej ilości gwiazdek. Klimatyzacja w Emiratach Arabskich będzie standardem w hotelu 2**, podczas gdy w USA standardowym wyposażeniem  w 2** przydrożnych hotelach będzie dystrybutor lodu na korytarzu.

1*

Hotele tej kategorii nie muszą spełnić wielu warunków. Wystarczy, że w pokojach będzie znajdować się łóżko, szafa, szafka nocna i umywalka. Łazienka może być na zewnątrz pokoju. W hotelu może nie być parkingu i restauracji (zwykle jest gdzieś w pobliżu). Podobnie, nie powinniśmy spodziewać się tu telewizora w pokoju. Obsługa hotelowa musi mieć wykształcenie min. średnie i w stopniu komunikatywnym znać, co najmniej jeden język.

2**

W tych hotelach znajdziemy  pokoje z łazienką, telefonem, telewizor. Powinna tu być restauracja, śniadanie w cenie noclegu i wymiana pościeli dwa razy w tygodniu. Parking dla gości hotelowych może, ale nie musi być na miejscu.

3***

Pokoje są tu większe i powinny mieć m.in. klimatyzację, codzienną wymianę pościeli i ręczników, sprzątanie, płatną TV oraz telefon. Pokoje powinny być wyciszone i wyposażone w system otwierania drzwi na kartę. Możemy tu oczekiwać restauracji dobrej klasy (śniadanie zwykle wliczone w cenę) oraz parkingu. W obiekcie powinna znajdować się siłownia, SPA, dwie sale konferencyjne odpowiednie  do organizacji szkoleń, ułatwienia dla niepełnosprawnych,  pobliski postój taksówek. Kwalifikacje obsługi hotelu? Wykształcenie wyższe lub średnie specjalistyczne ze znajomością 2 języków obcych (ten warunek bardzo różni się w zależności od kraju).

4****

Hotele tej kategorii, oprócz spełnienia wszystkich warunków obiektów 3***, muszą przede wszystkim  posiadać wysoką klasę urządzeń i wyposażenia pokoi. Pokoje i obsługa są tu jeszcze lepsze niż w obiektach trzygwiazdkowych. Możemy więc oczekiwać wysokiej jakości SPA, basenu, siłowni, dobrze wyposażonego centrum biznesowego oraz Internetu bezprzewodowego w pokojach (standardem światowym jest  pobieranie  opłaty). W hotelu powinno być też kilka sal konferencyjnych, minimum dwie restauracje, bar, klub nocny, a także strzeżony garaż lub miejsca parkingowe. W pokojach muszą być dźwiękoszczelne okna (w ogóle powinny być to dobrze wyciszone pokoje), minibar i sejf. Obsługa hotelowa jest w tych obiektach dostępna 24h i możliwa jest tu realizacja zamówień specjalnych oraz zamawiania jedzenia przez całą dobę.

5*****

Te obiekty wyróżnia jakość wyposażenia hotelu oraz jakość i ilość świadczonych usług. Pokoje są znacznie większe niż w hotelach niższej kategorii (w Polsce pokój dwuosobowy powinien mieć minimum 18m2), dba się tu szczególnie o wygodne łóżka i wysokiej jakości materace. Na wyposażeniu jest oczywiście telewizor plazmowy, płatna telewizja, telefon, klimatyzacja (najlepiej z regulacją wilgotności powietrza) sejf, minibar, kieliszki oraz coraz częściej stacja dokująca do iphone’a/ipada. Ponadto w pokoju znajdziemy stolik i fotele, biurko oraz lustro. W łazience jest oczywiście suszarka, szlafroki, waga osobowa, często telefon i głośniki do telewizora.
W samym hotelu znajdziemy profesjonalne centrum biznesowe z sekretarką, nowoczesną odnowę biologiczną, fryzjera, kwiaciarnię oraz strzeżone miejsce parkingowe dla każdego gościa hotelu, rezerwowane według numerów pokoju. Goście powinni mieć oddzielne wejście dla siebie oraz wydzieloną drogę dla bagażu. Hotel kategorii ***** zobowiązany jest też zapewnić: usługi dodatkowe usługi, np. budzenie, codzienną prasę, możliwość dostarczenia kwiatów, prasowanie, pranie.

W pięciogwiazdkowym hotelu standardem powinno być również sprzątanie 2 razy dziennie, żywe kwiaty na stoliku oraz jacuzzi. Różnie jednak bywa w zależności od kraju. Co ciekawe, nie każdy pięciogwiazdkowy hotel ma otwierane okna, co powinno być postrzegane jako spora wada, gdyż wiele osób źle znosi klimatyzację i potrzebuje świeżego powietrza.

Często podróżując powinniśmy się jednak przyzwyczaić do niespodzianek i dokładnie sprawdzić przed przyjazdem, czy hotel wyposażono w niezbędne dla nas udogodnienia. Warto zrobić swoją indywidualną checklistę, by uniknąć rozczarowań, szczególnie podczas urlopu.

AWP

  • Pt., 27-07-2012 436
    a 6 gwiazdek co musi spelnic przeciez 1 czy 2 hotele maja tyle gwiazdek
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pt., 27-07-2012 nnbb
    Mariott Warszawa! :)
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pt., 27-07-2012 Gość
    Burj al Arab ma 7:)
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pt., 27-07-2012 aaaa
    Przy 7 gwiazdkach to pewnie musi być lądowisko dla helikoptera, pas startowy dla prywatnego odrzutowca z hangarem
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pt., 27-07-2012 Anna
    Ale głupoty ... 4 gwiazdki wcale nie musza mieć 2-ch restauracji i klubu nocnego! :)
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pt., 27-07-2012 Gość
    aaaa (Pt., 27-07-2012) napisał:

    Przy 7 gwiazdkach to pewnie musi być lądowisko dla helikoptera, pas startowy dla prywatnego odrzutowca z hangarem



    w damskiej toalecie w burj al arab jest chanel nr 5 gratis...
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pt., 27-07-2012 Gość
    Gość (Pt., 27-07-2012) napisał:

    Burj al Arab ma 7:)

    nie prawda - ma 6 i dodaną nazwę "de luxe" co znaczy absolutny luksus, więc się nie wymądrzaj :)
    Odpowiedz Zgłoś
  • Sob., 28-07-2012 Gość
    Gość (Pt., 27-07-2012) napisał:

    Gość (Pt., 27-07-2012) napisał:

    Burj al Arab ma 7:)

    nie prawda - ma 6 i dodaną nazwę "de luxe" co znaczy absolutny luksus, więc się nie wymądrzaj :)


    Burj ma 7 gwiazdek nieoficjalnie a w związku z tym właściciele zaakceptowali 5 i dodano do niego wspomniane przez Ciebie deluxe więc Ty się nie wymądrzaj:)
    Odpowiedz Zgłoś
  • Sob., 28-07-2012 Gość
    436 (Pt., 27-07-2012) napisał:

    a 6 gwiazdek co musi spelnic przeciez 1 czy 2 hotele maja tyle gwiazdek


    Emirates Palace Abu Dhabi ma 6 gwiazek - lec na wakacje i zakosztuj luksusu to bedziesz wiedzial :)
    Odpowiedz Zgłoś
  • Sob., 28-07-2012 John
    Ja sie pytam dlaczego NEPTUN w Łebie ma 4 gwiazdki jak nie serwują jedzenia do pokoju?
    Odpowiedz Zgłoś
1 2