Kryzys szczególnie dotkliwie uderzył w amerykańską prasę. Zamknięto mnóstwo tytułów, redakcje wyszczuplono, nakłady zmniejszono. Problemy mają właściwie wszystkie dzienniki i tygodniki. Z recesją zmaga się również New York Times, który bardzo poważnie myśli nad wprowadzeniem opłat za swoje internetowe wydanie.
Jak informuje naczelny gazety Bill Keller, płatny dostęp ma być wprowadzony w najbliższych tygodniach. Kwota i sposób regulowania należności nie zostały jeszcze ostatecznie ustalone, ale w sieci pojawiły się spekulacje, że będzie to około 5 dolarów za miesięczny dostęp.
Decyzja rodziła się w bólach. Największe obawy związane są z reklamodawcami, którzy płacąc za reklamę w Internecie, robią to z myślą o ogromnej liczbie czytelników. Opłaty za dostęp do wydania online są prawie zawsze jednoznaczne z redukcją liczby odbiorców.
Keller za wszelką cenę chce uniknąć zamykania regionalnych i zagranicznych redakcji New York Timesa. Ograniczono już znacznie kwoty na obsługę biur, część dziennikarzy przeniosła pracę do domów, zmienia się także sposób finansowania zagranicznych kontraktów reporterów.
Pomysł opłat za wydanie internetowe ze zrozumieniem przyjęli czytelnicy, którzy coraz mocniej obawiali się, że wraz z kryzysowymi cięciami, gazeta straci na jakości.
Źródło: paidcontent.org i nytimes.com
AW