Przyjemność i jakość ważniejsze od prestiżu

0 Komentarzy
4 Zdjęcia
Wtorek, 12-02-2013

Amerykanie cenią luksus z pobudek hedonistycznych, Francuzi za ekskluzywność, a Niemcy – wysoką jakość. Jaehee Jung z Uniwersytetu Delaware oraz badacze z uniwersytetów dziewięciu innych krajów wzięli pod lupę percepcje konsumentów dóbr luksusowych. Te, na przekór kryzysowi, sprzedają się dobrze. Mieszkańcy różnych krajów kupują je jednak z innych powodów.

Dla konsumentów ze Stanów Zjednoczonych liczy się płynąca z kupowania i posiadania luksusowych rzeczy przyjemność, a nie chęć przypodobania się innym. Jak twierdzą naukowcy, nie ma u nich dużej presji dostosowania się do grupy. Indywidualizm jest w USA ceniony bardziej niż w kulturze Wschodu. Pobudkami hedonistycznymi w nabywaniu dóbr luksusowych kierują się także mieszkańcy niektórych krajów rozwijających się, takich jak Indie czy Brazylia.

Kraje europejskie wyraźnie różnią się od gospodarek wschodzących i USA. Dla Niemców, Włochów, Węgrów i Słowaków w dobrach luksusowych najistotniejsze są standardy jakości. Inaczej luksus postrzegają Francuzi, dla których jest on rodzajem dziedzictwa kulturowego i powodu do dumy. Ankietowani zgodnie wskazywali, że luksus nie powinien być produkowany masowo. W ich ocenie dobra luksusowe są drogie i ekskluzywne z natury.

Wyniki badań opublikowane w „Psychology & Marketing” sugerują, że celem konsumentów dóbr luksusowych nie jest osiągnięcie prestiżu. W krajach, gdzie sprzedaż jest największa, ludzie kupują luksus dla przyjemności. Na tle praktycznych Europejczyków wyróżniają się jedynie Francuzi, utożsamiający luksus z czymś ekskluzywnym. Ta wiedza ma pomóc marketingowcom, zwłaszcza, że popyt na dobra luksusowe rośnie nawet w tych grupach, gdzie brakuje stabilności finansowej

MM

Przyjemność i jakość ważniejsze od prestiżu

Amerykanie cenią luksus z pobudek hedonistycznych, Francuzi za ekskluzywność, a Niemcy – wysoką jakość

  • Przyjemność i jakość ważniejsze od prestiżu
  • Przyjemność i jakość ważniejsze od prestiżu
  • Przyjemność i jakość ważniejsze od prestiżu
  • Przyjemność i jakość ważniejsze od prestiżu