Włoski Vogue zaliczył poważną wizerunkową wpadkę. W internecie - również na forum samego Vogue’a - zawrzało. Chodzi o poparty zdjęciami artykuł zatytułowany „Slave earrings” (kolczyki niewolników).
Materiał pojawił się na stronie internetowej magazynu, dotyczył dużych, okrągłych kolczyków i szybko stał się przedmiotem gorącej dyskusji. Krytyka była ostra i bezlitosna, a czytelnicy mocno oburzeni. Redakcja zareagowała dość szybko, zmieniając słowo „slave” na „ethnic”. Zabieg tylko dolał oliwy do ognia.
Wszyscy zgodnie uznali, że wykorzystywanie jednego z najbardziej szokujących i haniebnych momentów w historii ludzkości i wpisywanie niewolnictwa w kontekst mody jest co najmniej niestosowne. Wykorzystywanie tematu do ilustrowania trendu oraz zamienne traktowanie słów niewolnictwo i etniczny jest nie do przyjęcia, komentowali internauci. Zwłaszcza w czasach, gdy branża mody zmaga się z nieustannymi oskarżeniami o dyskryminację na tle rasowym.
Ostro potraktowano również notatkę dotyczącą „niewolniczego” trendu. „Mimo że kolczyki budzą skojarzenia z ozdobnymi tradycjami afro-amerykańskich kobiet przywiezionych na południe Stanów Zjednoczonych pod koniec XVIII wieku, to ich współczesna interpretacja opiera się na czystej wolności” – pisze redaktorka Vogue’a. I na koniec: „ewolucja trwa”.
To co kiedyś kojarzone z niewolnictwem, dziś zdaniem Vogue’a jest symbolem wolności. Trzeba przyznać, że to odważna i ryzykowna interpretacja, która magazynowi z całą pewnością nie wyszła na dobre.
Wczoraj Vogue.it usunął artykuł ze swojej strony, umieszczając w jego miejscu informację, że redakcja działała w dobrej wierze i nie chciała nikogo urazić.
Zdjęcia: vogue.it
AW