Samochód tygodnia: Nowy Saab 9-5

8 Komentarzy
7 Zdjęć
Czwartek, 17-06-2010

Samochód tygodnia: Nowy Saab 9-5

Szwedzkie zakłady lotnicze Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab) powstały pod koniec lat 30-tych ubiegłego wieku. Miały one budować samoloty dla potrzeb szwedzkich sił lotniczych w związku ze zbliżającą się wojną. Po wojnie zapotrzebowanie na myśliwce spadło, ale zakłady szukały nowego rynku zbytu. Trafiło na samochody.

Samochód tygodnia: Nowy Saab 9-5

Przez ponad 60 lat Saab produkował (z różnym skutkiem) samochody, które z czasem ludzie zaczęli postrzegać jako “solidne, bo szwedzkie”. W 1985 roku Saab wprowadził na rynek model 9000, pierwszy model klasy premium. W 1997 roku zastąpił go Saab 9-5, którego pierwsza generacja była produkowana (z niewielkimi modyfikacjami) nieprzerwanie do początku tego roku, kiedy po 18 miesiącach negocjacji poprzedni właściciel General Motors sprzedał Saaba holenderskiemu Spykerowi.

Samochód tygodnia: Nowy Saab 9-5

Szwedzi (i miłośnicy Saaba na całym świecie) odetchnęli z ulgą, a fabryka w Trollhättan wznowiła produkcję. Flagowym modelem Saaba jest teraz nowy 9-5, zaprojektowany jeszcze za czasów GM (czego ślady wprawne oko wypatrzy w kokpicie). Kształem auto nawiązuje do starszych modeli szwedzkiej marki, szczególnie 900-ek. Jestem pod dużym wrażeniem podświetlanych na zielono zegarów, które nawiązują do lotniczej tradycji marki.

Samochód tygodnia: Nowy Saab 9-5

Pod nowocześnie interpretującą przeszłość karoserią kryją się równie nowoczesne rozwiązania znane z konkurencji, m.in. wyświetlacz HUD, napęd na cztery koła, czy aktywne zawieszenie. Obecnie gama silników jest skromna (dwulitrowy diesel, dwulitrowa jednostka benzynowa i benzynowe 2.8 V6), ale wkrótce dołączą do niej kolejne jednostki napędowe.

Samochód tygodnia: Nowy Saab 9-5

Nowego Saaba 9-5 prowadzi się lekko. W inteligentnym trybie zawieszenia auto bywa na zakrętach nieco za miękkie, ale po kilkunastu sekundach komputer pokładowy jest w stanie rozpoznać, czy dynamicznie pokonany zakręt był jedynie “wypadkiem przy pracy”, czy początkiem ostrej jazdy. W razie czego można przełączyć się w tryb sportowy. A jeśli ktoś woli płynąć, to ma do dyspozycji komfortowy tryb zawieszenia.

Samochód tygodnia: Nowy Saab 9-5

Od wielu lat skazani byliśmy na Audi, BMW, Mercedesa i ewentualnie Volvo. Dziś Saab nadrabia stracony czas i wraca do gry.

Samochód tygodnia: Nowy Saab 9-5

Cena: od 139 900 zł

http://www.saab.pl

MW

  • Czw., 17-06-2010 gość
    bez rewelacji...
    Odpowiedz Zgłoś
  • Czw., 17-06-2010 gość
    Fajne auto,ale to nie lux tylko klasa premium.
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pt., 18-06-2010 gość
    rewelacyjne lampy tylne, które swieca na całej długosci - bajkowo
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pt., 18-06-2010 gość
    starszy byl ladniejszy
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pn., 21-06-2010 gość
    z tyłu fajny ale z przodu jak gowno, wszystkie saaby to syf
    Odpowiedz Zgłoś
  • Wt., 22-06-2010 gość
    tył z daleka jak A6 ehh wnetrze chociaz w koncu poprawili
    Odpowiedz Zgłoś
  • Sob., 26-06-2010 gość
    mam saaba . jednak te nowe są zbyt futurystyczne, została zgubiona ta linia spokoju i piękna. nowa 9-5 jest przekombinowana
    Odpowiedz Zgłoś
  • Niedz., 27-06-2010 DAWIDOS
    W PORÓWNANIU Z TYM CO TU NIERAZ WYSTAWIAJĄ JEST ŁADNE.ELEGANCKIE I ZAPEWNE JAK WIĘKSZOSĆ SAABÓW PRZESTRONNE.NAPEWNO LEPSZE OD TEGO MERCEDESA KTÓREGO NIEDAWNO SKOMENTOWAŁEM.
    Odpowiedz Zgłoś