Top 10. Europejskie miasta przyjazne rowerzystom

0 Komentarzy
10 Zdjęć
Sobota, 11-05-2013

Brak polskich miast i obecność dwóch holenderskich na podium – to pierwsze spostrzeżenia po przejrzeniu kolejnego rankingu miast najbardziej przyjaznych rowerzystom, przygotowanego przez Copenhagenize Consulting. W zestawieniu triumfuje Europa, choć na próżno w niej szukać polskich aglomeracji. Jeżeli chodzi o uspokojenie ruchu w miastach i rozbudowę infrastruktury rowerowej, mają one jeszcze wiele do nadrobienia.

W gronie 20 zwycięzców znalazły się m.in. Dublin, Tokio, Monachium, Montreal, Nagoja, Rio de Janeiro, Barcelona, Budapeszt, Paryż i Hamburg, które na 100 możliwych punktów zdobyły od 54 do 60. Żadne z nich nie trafiło jednak do ścisłej dziesiątki. Tę stworzyły same europejskie miasta, mogące się pochwalić przemyślaną polityką rowerową i innowacyjnymi rozwiązaniami.

Grono 10 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast – nie tylko w Europie, ale i na całym świecie – tworzą:

Amsterdam, Holandia – 83 pkt

Jedyne miasto na świecie, w którym rowerem poruszać można się zupełnie bez stresu. Bezpieczeństwo zapewniają strefy tempo 30, które sprzyjają dużemu natężeniu ruchu rowerowego w samym centrum. W stolicy Holandii infrastruktura pozwala na swobodne poruszanie się bez samochodu.

Kopenhaga, Dania – 81 pkt

Niewiele brakowało, a Kopenhadze udałoby się dogonić Amsterdam. Niewielka różnica w ocenie to jasny sygnał, że rowerzystom żyje się dobrze w obu miastach. Choć większość europejskich miast może pozazdrościć Kopenhadze infrastruktury rowerowej, ostatnie poczynania włodarzy miejskich, dotyczące ruchu w centrum, zdają się służyć bardziej kierowcom samochodów.

Utrecht, Holandia – 77 pkt

To holenderskie miasto wskazano jako lider wśród mniejszych miast, które wiedzą, co zrobić w celu usprawnienia ruchu rowerowego. Jego sukces w rankingu Copenhagenize Consulting to wystarczający powód, by wizytę w Utrecht polecić polskim urbanistom. Zaprojektowanie mądrej infrastruktury rowerowej wymaga bowiem nieco pomysłu i wysiłku.

Sewilla, Hiszpania – 76 pkt

Tak wysoka pozycja w rankingu to zasługa starań, które władze miasta wykazały w ostatnich sześciu latach. Gwałtowny wzrost ruchu rowerowego to zasługa konsekwentnej polityki rowerowej. W ciągu jednego roku udało się zbudować aż 80 km ścieżek. Utrzymanie czwartej pozycji będzie wymagało oczywiście dalszych działań, uzależnionych głównie od woli rządzących.

Bordeaux, Francja – 76 pkt

Przez wiele lat za najbardziej przyjazne rowerzystom francuskie miasto uchodził Strasburg. Po kilku latach starań jego miejsce zajęło Bordeaux. Miasto zainwestowało nie tylko w kilkaset kilometrów ścieżek rowerowych, ale także w sieć tramwajową. Jak się okazuje, rozbudowa infrastruktury tramwajowej idzie w parze z przemyślaną polityką rowerową.

Nantes, Francja – 72 pkt

Pozycję miasta, które nosi tytuł Zielonej Stolicy Europy 2013, w rankingu wzmocniły ogromne wydatki na infrastrukturę rowerową. Jak przypomina Copenhagenize Consulting, Nantes to pierwsze francuskie miasto, w którym umożliwiono rowerzystom skręt w prawo na czerwonym świetle. Potrzebne są oczywiście dalsze inwestycje mające na celu uspokojenie ruchu.

Antwerpia, Belgia – 72 pkt

Z francuskim Nantes zremisowała Antwerpia, która zadebiutowała w rankingu. To najlepszy dowód na to, że przeprowadzając modernizacje należy mieć na uwadze infrastrukturę rowerową. Dotyczy to zarówno obiecanych przed wyborami ścieżek rowerowych, jak i parkingu powstałego przy dworcu czy inteligentnie rozmieszczonych stacji rowerowych.

Eindhoven, Holandia – 66 pkt

Gdyby zestawienie miejsc przyjaznych rowerzystom było rankingiem państw, z pewnością wygrałaby w nim Holandia. Eindhoven doceniono głównie dzięki innowacyjnemu wiszącemu rondu rowerowemu, które oddzieliło ruch samochodowy od rowerowego, zapobiegając tym samym groźnym wypadkom. Jak tak dalej pójdzie, Eindhoven będzie wspinać się w rankingu.

Malmö, Szwecja – 63 pkt

Szwedzkie, urokliwe miasto zainspirowało się zapewne sukcesem Kopenhagi. Władze na zwiększenie ruchu rowerowego postanowiły przeznaczyć dziesiątki milionów euro. Te środki pokrywają nie tylko koszty budowy infrastruktury rowerowej, ale także kampanie promocyjne. Malmö ma duże szanse stać się dla innych szwedzkich miast wzorem do naśladowania.

Berlin, Niemcy – 62 pkt

Wygląda na to, że jeśli Polacy chcą bezpiecznie i wygodnie poruszać się rowerem, powinni odwiedzić któregoś ze swoich sąsiadów, np. Niemcy. Dużym udziałem ruchu rowerowego w ruchu miejskim poszczycić może się Berlin. Choć jego mieszkańcy chętnie poruszają się na rowerach,  zdaniem Copenhagenize Consulting rozwiązania infrastrukturalne wymagają ujednolicenia.

MM

Top 10. Europejskie miasta przyjazne rowerzystom

Amsterdam, Holandia – 83 pkt

  • Top 10. Europejskie miasta przyjazne rowerzystom
  • Top 10. Europejskie miasta przyjazne rowerzystom
  • Top 10. Europejskie miasta przyjazne rowerzystom
  • Top 10. Europejskie miasta przyjazne rowerzystom
  • Top 10. Europejskie miasta przyjazne rowerzystom
  • Top 10. Europejskie miasta przyjazne rowerzystom
  • Top 10. Europejskie miasta przyjazne rowerzystom
  • Top 10. Europejskie miasta przyjazne rowerzystom
  • Top 10. Europejskie miasta przyjazne rowerzystom
  • Top 10. Europejskie miasta przyjazne rowerzystom