4 sposoby na niemarnowanie czasu

6 Komentarzy
3 Zdjęcia
Środa, 25-04-2012

Po przeczytaniu tego artykułu poczujesz, że otrzymałeś prezent – sporo czasu do wykorzystania. Jak? Wystarczy, że zaczniesz stosować opisane zasady, czyli wyeliminujesz ze swojego życia 4 podstawowe nawyki marnujące czas.

1. Przestań sprawdzać co chwilę maile.

Ciągłe wchodzenie i wychodzenie ze skrzynki mailowej nie tyle zabiera dużo czasu ile powoduje rozkojarzenie i dekoncentrację. Jeżeli kolejny raz na dźwięk przychodzącego maila oderwałeś się od zadania które akurat wykonywałeś, albo od raportu, który piszesz to pamiętaj, że powrót do nich wymaga ponownego skupienia uwagi.

Ograniczenie wizyt w programie pocztowym może zaoszczędzić ci wiele minut dziennie. Jeżeli nie czekasz na jakąś wyjątkowo ważną wiadomość ustal sobie 3 pory dnia na sprawdzanie poczty, np.: rano, bezpośrednio po lunchu i godzinę przed końcem dnia pracy. Pamiętaj, że sprawdzanie maili na smartfonie też się liczy.

2. Wyjdź z mgły, czyli włącz mapę

O co chodzi? O to, że często poruszamy się jak we mgle, bez mapy i na wyczucie. Większość osób zaczyna dzień bez jasnego planu działania i mapy zadań do wykonania. W efekcie robi wiele rzeczy bez konkretnego celu, marnuje przy tym czas na przypadkowe aktywności, które wpadają im w ręce, a gubi z oczu to co najważniejsze.

Ustalenie planu to zaledwie 5 minut każdego ranka, a może ocalić kilka godzin w ciągu dnia. Ustaw sobie priorytety na dany dzień, zrób grafik i pamiętaj co jest „ważne i pilne”, kiedy w ręce wpadnie ci coś „pilne i nieważne”.

3. Przestań być magnesem przerywania

Niektóre osoby są bardziej podatne na przeszkadzanie, a inne przyciągają osoby przeszkadzające lub zwyczajnie przerywające tryb pracy. Sprawdź, czy nie jesteś jednym z nich. Przede wszystkim sprawdź czy nie przyciągasz współpracowników, którzy wpadają nieustannie do ciebie z „ważnymi” pytaniami, albo na „nieważne” pogawędki. Nie można całkiem się od tego odciąć. Ale możesz ustalić swoje „task hours”, czyli na przykład 2 godziny w ciągu dnia, kiedy nie ma cię dla nikogo. Zamykasz drzwi, odcinasz się, informujesz wszystkich, że w tym czasie nie wolno ci przeszkadzać. Na ten czas zarezerwuj sobie właśnie najważniejsze zadania do wykonania – te, które wymagają największego skupienia.

W trakcie „task hours” wyłącz telefon, nie zaglądaj do maili (patrz punkt 1.) i nie wchodź na Internet, chyba, że tego wymaga wykonanie zadania. Taki skoncentrowany czas pracy to wielki atut. Przekonasz się na koniec dnia. Uczy też samodyscypliny.

4. Skończ z cichym odwlekaniem

Typowe odwlekanie prosto jest wychwycić – spoglądanie w okno, skanowanie Facebooka, powolne delektowanie się parzeniem a następnie piciem kolejnej kawy… To umiesz zidentyfikować. Ale jest jeszcze drugi rodzaj odwlekania – ukryty. W tym przypadku jesteś w ferworze pracy, nie lenisz się, nie masz na nic czasu. Sęk w tym tylko, że zajmujesz się mało istotnymi sprawami odwlekając zadania trudne i najważniejsze. „Zapracowanie” w takich przypadkach to „cichy morderca”, bo zabija czas podczas kiedy czujesz że nic złego nie robisz. Pracujesz przecież dużo. Jak z tym skończyć?

Wróć do punktu 2. i pamiętaj by robiąc grafik i mapę zadań dobrze przemyśleć co jest ważne i dlaczego. Dobre uzasadnienie pozwala łatwiej skupić się na zadaniu i trzymać się ustalonego grafiku.

Kolejna wskazówka: ustal ramy czasowe dla każdego zadania, żeby nie pozwolić niektórym sprawom, a szczególnie spotkaniom, rozwlekać się niepotrzebnie. Kiedy będziesz wiedział, że masz limit czasowy, może okazać się że szybciej podejmiesz decyzję. Używaj przy tym wszelkiego rodzaju przypominaczy i alarmów (w Outlooku, telefonie, a jak wolisz to postaw sobie na biurku kuchenny timer, albo klepsydrę).
 
To tyle. Powodzenia.

AWP

  • Śr., 25-04-2012 Gość
    Polacay to mistrzowie lenistwa, narzekania i zazdroszczenia tym, którym sie udało.
    Odpowiedz Zgłoś
  • Śr., 25-04-2012 KAtka
    "nie wchodź na internet".. jak na drabinę?
    Odpowiedz Zgłoś
  • Śr., 25-04-2012 Gość
    ja wole "nie marnowac" czasu
    Odpowiedz Zgłoś
  • Śr., 25-04-2012 Ość
    [Polacay to mistrzowie lenistwa, narzekania i zazdroszczenia tym, którym sie udało.]
    Gościu, czas się łączyć a nie dzielić. Nasi wrogowie opanowali perfekcyjnie grę "Dziel i rządź!"
    Odpowiedz Zgłoś
  • Czw., 26-04-2012 Mania
    LuxLux to polski portal i radzenie by ustalać task hours jest żenujące.
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pt., 27-04-2012 roko
    musze dac mojemu dziecku do przeczytania ten tekst (doroslemu)
    Odpowiedz Zgłoś