Jeśli coś jest zbyt łatwo dostępne, przestaje być luksusowe. To stara prawda, którą ostatnio na nowo odkrywa Louis Vuitton.
Paryski dom mody, znany przede wszystkim z torebek z charakterystycznym monogramem, planuje zwolnić nieco zakrojoną na szeroką skalę i dynamiczną ekspansję. Szef grupy LVMH, Bernard Arnault przyznał ostatnio, że systematycznie powiększana sieć butików i sprzedaży może mieć negatywny wpływ na markę. Pojawiły się nawet głosy, które globalną ekspansję kojarzą ze spadkami sprzedaży w ostatnich miesiącach. Sprawa jest poważna, bo to Louis Vuitton generuje ponad połowę zysków całej grupy LVMH, przeszło 7 miliardów euro w sezonie.
Paryski dom mody posiada ponad 460 sklepów w pięćdziesięciu krajach na całym świecie. Kolekcje Louis Vuitton można kupić nawet w Mongolii. Wszystko wskazuje na to, że następnych otwarć nie będzie, a przynajmniej nie w takiej ilości i tempie. Firma chce skupić się na najbardziej luksusowej ofercie Louis Vuitton, zwłaszcza na skórzanych dodatkach, z których słynie oraz zadbać o ekskluzywny wizerunek marki. Szczególna uwaga poświęcona będzie torebkom przygotowywanym na indywidualne zamówienia ze skór egzotycznych oraz ekskluzywnej usłudze prywatnych zakupów w specjalnie na tę okoliczność wydzielonej, zamkniętej przestrzeni salonu. Zamiast otwierać nowe sklepy, poprawiona zostanie oferta i obsługa w już istniejących butikach.
Zmiany nastąpią również w kwestii premier produktowych. Najszybszą i najprostszą formą zarobku byłoby wprowadzenie kilku nowych modeli z monogramem Louis Vuitton. Takie dodatki niemal skazane są na sukces i błyskawicznie znikają ze sklepów. To doskonała, ale krótkoterminowa taktyka. Gwarancja szybkiego zysku, ale ryzykowne posunięcie wizerunkowe. Coraz większa liczba coraz łatwiej dostępnych torebek osłabia renomę marki i wyraźnie nadwyręża jej luksusowy charakter.
Na poprawę i umocnienie wizerunku Louis Vuitton wpłynąć ma również podwyżka cen produktów, którą LVMH wprowadził w europejskich sklepach w listopadzie ubiegłego roku.
Ciekawe jak w tej nowej wizji prezentują się plany otwarcia butiku paryskiej marki w Warszawie. Wielką premierę zapowiadaliśmy pod koniec ubiegłego roku.
Zobacz również kolekcję Louis Vuitton na wiosnę-lato 2013.
AW