Samochód tygodnia: Toyota iQ

6 Komentarzy
13 Zdjęć
Czwartek, 21-10-2010

Samochód tygodnia: Toyota iQ

Jaka jest przyszłość miejskiej mobilności? Mała.

W mieście jest ciasno, w mieście trudno o miejsce do parkowania, w mieście niepotrzebny jest duży samochód. Podobno przeciętnie samochodem podróżuje 1,2 osoby, więc po co komuś na co dzień wielkie auto, które w korku tylko żłopie paliwo?

Samochód tygodnia: Toyota iQ

Samochód tygodnia: Toyota iQ

W najnowszej historii motoryzacji pierwszą propozycję dla zmotoryzowanych mieszczuchów miał Smart (Ang. sprytny, bystry, inteligentny). Ale wiele osób twierdzi, że prawdziwy samochód nie może być dwumiejscowy, bo nie jest perspektywiczny. A co jeśli trzeba podwieźć znajomych z klubu? Albo urodzi się dziecko? Albo…

Samochód tygodnia: Toyota iQ

Samochód tygodnia: Toyota iQ

I tu do gry wjeżdża Toyota iQ (od Intelligence Quotient - iloraz inteligencji). Auto jest (przynajmniej w ulotce reklamowej) czteroosobowe. Lub trzyipółosobowe. Tzn. czwarta osoba powinna być umiarkowanych rozmiarów. Ale sprawdziliśmy to w gronie redakcyjnym i do iQ rzeczywiście zmieszczą się cztery dorosłe osoby, z czego trzy mogą podróżować wygodnie. Oczywiście nie jest to rozwiązanie na wielogodzinną podróż, ale w sytuacji awaryjnej sprawdza się w 100 procentach.

Samochód tygodnia: Toyota iQ

Samochód tygodnia: Toyota iQ

Toyota iQ ma niespełna 3 metry długości, czyli jest o około 20 cm dłuższa od Smarta drugiej generacji. Ale te dodatkowe centymetry nie wystarczą, aby zmieścić w aucie dodatkowe dwie osoby. W tym celu Toyota musiała zastosować aż 6 innowacyjnych rozwiązań:

1. Odwrócony i wysunięty do przodu dyferencjał zwiększa przestrzeń w kabinie i umożliwia wysunięcie kół dalej w przód, co z kolei poprawia stabilność auta.
2. Centralna, podniesiona przekładnia kierownicza także zwiększa ilość miejsca w kabinie.
3. Płaski i lekki zbiornik paliwa umieszczono pod podłogą, co z kolei zwiększa ilość miejsca nad głową kierowcy i pasażerów.
4. Kompaktowa klimatyzacja mówi sama za siebie.
5. Asymetryczna deska rozdzielcza oznacza, że pasażer z przodu może zostawić więcej miejsca dla pasażera z tyłu. Najgorzej ma osoba, która musi zmieścić się za kierowcą, szczególnie jeśli kierowca jest wysoki.
6. Cienkie fotele są nadal wygodne i bezpieczne, ale oszczędzają cenne centymetry.

Samochód tygodnia: Toyota iQ

Samochód tygodnia: Toyota iQ

A co z bagażem? W wersji czteroosobowej w bagażniku zmieści się parasol, a i to w miarę możliwości nie za długi. Są też dwa niewielkie schowki - pod podłogą tegoż “bagażnika” i pod tylną kanapą. W sam raz na schowanie gaśnicy, trójkąta ostrzegawczego i apteczki. Ale przez większość czasu samochodem podróżujemy samemu, góra z jednym pasażerem; wtedy tylne fotele możemy złożyć i mamy wtedy do dyspozycji całkiem przyzwoite 645 litrów (po dach). Ale nawet połowa tej przestrzeni (do linii okien) to wynik zbliżony do przeciętnego hatchbacka i wystarczy na spore zakupy w supermarkecie.

Samochód tygodnia: Toyota iQ

Samochód tygodnia: Toyota iQ

iQ napędzane jest litrowym silnikiem benzynowym o mocy 68 KM, znanym m.in. z Aygo. O ile kiedyś akceptowałem tę jednostkę napędową bez mrugnięcia okiem, o tyle z perspektywy czasu zaczynam dostrzegać, że w samochodzie uchodzącym za modno-miejski, wypadałoby mieć silnik o wyższej kulturze pracy. Wprawdzie na Zachodzie można zamówić iQ z silnikiem o pojemności 1,33, ale w Polsce jest to auto niszowe i nie opłacało się homologować droższej wersji. Gdyby nie ten wyjący potępieńczo silnik, iQ prowadziłoby się całkiem poprawnie. A tak wyszedł z tego bardzo dorosły gokart. Za to jest to wyjątkowo funkcjonalny i bezpieczny gokart (11 poduszek powietrznych, 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP).

Szkoda tylko, że Toyota nie daje zbyt wielu możliwości personalizacji auta.

Cena: od 54 800 zł

http://www.toyota.pl

Samochód tygodnia: Toyota iQ

Samochód tygodnia: Toyota iQ

MW