Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm

2 Komentarze
11 Zdjęć
Środa, 29-05-2013

O American Apparel znowu jest głośno. Tym razem amerykańska marka znana z kontrowersyjnych, ocierających się o pornografię kampanii reklamowych mocno zbulwersowała Szwedów. I nie chodzi jak zwykle o to, że modelka leży na kanapie z rozłożonymi nogami, ale o to, że model reklamujący to samo ubranie, w którym w wyzywający sposób pozuje niemal naga kobieta, stoi sobie grzecznie na tle ściany w koszuli zapiętej pod samą szyję.

Sposób traktowania i przedstawiania kobiet i rażąca dysproporcja między wizerunkiem mężczyzny i kobiety dosłownie rozwścieczyły skandynawskie media. Głośną dyskusję rozpoczęła blogerka Emelie Eriksson, która zwróciła uwagę na pokrętne używanie słowa „unisex”, opisującego kolekcję ubrań American Apparel. Opatrzoną takim hasłem linię koszul prezentują kobieta i mężczyzna. Modelka koszuli nie zapina, nic pod nią i do niej nie zakłada, bywa, że rezygnuje nawet z majtek, by jeszcze bardziej dosadnie i w wyzywający sposób zaprezentować swoje wdzięki. Model w dokładnie tej samej koszuli jest natomiast ubrany od stóp do głów i nie budzi żadnych seksualnych skojarzeń.  

Kobiety właściwie zawsze są na zdjęciach amerykańskiej marki obiektem seksualnym, podczas gdy mężczyźni prezentowani są zupełnie neutralnie i bez seksualnego podtekstu. Eriksson była mocno zdziwiona, że tak jawna dysproporcja i dyskryminacja w ojczyźnie American Apparel nie spotkały się ze zdecydowaną reakcją i krytyką. 

Blogerka nie jest jedyną osobą w Szwecji, której taka sytuacja się nie podoba. Na American Apparel wpłynęły skargi do szwedzkiej instytucji zajmującej się reklamą. Ponieważ jednak strona internetowa, na której umieszczone są zdjęcia jest po angielsku, a firma nie działa pod szwedzką domeną, skandynawskie prawo niewiele może zdziałać.

Szwedzi są bardzo czujni w kwestii równouprawnienia i płciowej dyskryminacji. Kraje skandynawskie należą do czołówki państw, które najlepiej realizują ideę równego traktowania kobiet i mężczyzn. Nic więc dziwnego, że tak rozbieżna wizja męskiej i damskiej kampanii wzbudziła w Szwecji takie emocje. 

W ciekawy sposób swoją opinię na temat działań promocyjnych American Apparel przedstawiła szwedzka marka byPM, która odwraca płciowe role. W kolekcji byPM znajduje się koszula unisex, która zaprezentowana jest na kobiecie i mężczyźnie. Ubrana w szorty i top dziewczyna pokazuje koszulę z tyłu i przodu. Męski model (w tej roli właściciel i założyciel marki) w zarzuconej na ramiona koszuli i w pozie skopiowanej ze strony American Apparel wypina nagie pośladki. 

American Apparel kontynuuje obraną wiele lat temu strategię i konsekwentnie umacnia swój budowany na kontrowersji wizerunek. Seksizm, seks, pornografia, wulgarność, przedmiotowe traktowanie kobiet – to tylko niektóre hasła, na których założyciel marki, Dov Charney zbudował odzieżowe imperium o międzynarodowej sławie. Na modowym rynku trudno chyba znaleźć lepszy i bardziej oczywisty dowód na prawdziwość powszechnie znanej tezy, że „sex sells”.

Przeczytaj również o zakazanej w Wielkiej Brytanii reklamie American Apparel.

AW

Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm

Dżinsowa kurtka

  • Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm
  • Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm
  • Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm
  • Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm
  • Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm
  • Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm
  • Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm
  • Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm
  • Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm
  • Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm
  • Szwedzi oskarżają American Apparel o seksizm
  • Czw., 30-05-2013 Gość
    ej nieudacznicy, kiedy wreszcie wykombinujecie jak dac bana na IP tym pierwotniakom od swietlistych dusz czy przekretow gotowkowych?
    Odpowiedz Zgłoś
  • Pn., 03-06-2013 Gość
    jak sie robi gówniane ciuchy to potem trzeba zwracać uwagę przez idiotyczne reklamy
    Odpowiedz Zgłoś