Versace opuszcza rynek japoński

21 Komentarzy
1 Zdjęcie
Środa, 14-10-2009

Versace opuszcza rynek japoński

Po blisko trzydziestu latach włoski dom mody Versace zamyka należące bezpośrednio do firmy butiki w Japonii.

Od lat osiemdziesiątych sprzedaż Versace w tym kraju rosła w imponującym tempie, ale obecny kryzys kardynalnie osłabił dotychczasowe wyniki. Rynek sprzedaży traci tam obecnie około 11% rocznie, sprzedaż Versace spadła do 1,6 miliardów jenów w roku 2008 w porównaniu z 4,1 miliardów jenów sprzed czterech lat.

W oświadczeniu wydanym dla prasy, jako oficjalny powód wycofania się z rynku podano konieczność modyfikacji całej strategii biznesowej firmy. Japoński rzecznik marki podkreślił, że tamtejsze butiki przestały być spójne z wizerunkiem marki, a ich zamknięcie uznano za jedyne korzystne rozwiązanie. Versace nie wyklucza powrotu do Japonii wraz z powrotem popytu na luksusową odzież i dodatki, ale ewentualny powrót na rynek japoński chce rozpocząć w nowych miejscach i z tzw. czystą kartą.

W zasadzie jasne jest, że podobnie jak inne luksusowe koncerny, Versace planuje coraz większą koncentrację na nabywcy chińskim. Już teraz w Chinach funkcjonuje 20 butików tej marki, a rynek nadal nie jest nasycony. W dzisiejszych czasach Chiny to coraz poważniejszy odbiorca dóbr luksusowych. Podczas gdy rynek japoński się kurczy, tam specjaliści przewidują galopujący wzrost sprzedaży dóbr luksusowych o kolejne 7%. Jest to kolejny znak, że nastąpiło znaczne przetasowanie. Tokio straciło prestiż na rzecz innych azjatyckich miast - takich, jak Hongkong czy Szanghaj.

Jak podkreślają analitycy, nie tylko kryzys jest powodem spadku sprzedaży, zbiegły się z nim nieuchronne zmiany społeczne, mówi się także o zmierzchu pewnej epoki. W Japonii nastąpiła pokoleniowa zmiana nawyków wydatkowych, wedle socjologów jest to swoisty przesyt wybujałym konsumpcjonizmem tak charakterystycznym dla nowo wzbogaconych społeczeństw. Przez dziesięciolecia traktowano tam dobra luksusowe, a szczególnie biżuterię i torebki, jako symbole prestiżu i awansu społecznego. W dzisiejszych czasach majętni, młodsi konsumenci z  Japonii nie czują takiej presji i potrzeby, a często po prostu odrzucają snobistyczne gusta rodziców.

MO

  • Czw., 22-10-2009 gość
    Jest Versace ale tylko pret-a-porter, o Haute Couture można pomarzyć. Odkąd Allegra objęła stery, dom Versace podupada:(:( Miał komu zapisać Gianni połowę akcji:(:(
    Odpowiedz Zgłoś
1 2 3